Winterslaap

Winterslaap,

O ik slaap de laatste tijd slecht. Nou ja, ik val als een blok in slaap dat wel. Maar later na een aantal uur word ik wakker. Om dan weer in slaap te komen, dat lukt meestal na een aantal uur en soms ook niet.. Onder de streep slaap ik te weinig, en dat merk je overdag. Hoe kan het nu dat ik zo goed in kan slapen, om dan na een paar uur toch weer wakker te worden?

Ik bedacht dat ik meer over slaap wilde weten. Ook omdat ik vaker bij mijn coachees hoor dat ze niet goed slapen. Dit jaar heb ik de podcasts ontdekt. Ik stuitte op de Inspiratie Podcast van Thijs Lindhoudt. Hij interviewde Floris Wouterson – slaapexpert. 

Meteen werd ik meegenomen in zijn verhaal over slapen. Hij raakte ook direct een gevoelige snaar bij mij. Ergens in het begin van het interview noemt hij dat mensen trots vertellen dat ze als een blok in slaap vallen. En dat er dan bij hem meteen een belletje gaat rinkelen. Want vaak worden ze dan na een uur of 4 slapen wakker. Hee dit gaat over mij, dacht ik. 

Floris legt een heleboel uit. Ik beschrijf beknopt wat hij vertelt over dat wakker worden halverwege de nacht. Mensen die overdag te veel gedaan hebben, zijn uitgeput en vallen meteen in slaap. Later in de nacht worden ze wakker, omdat er overdag iets niet in balans is. The night mirrors the day. In onze hersenen is een prikkelpoort, de Thalamus genoemd. Deze poort moet helemaal dicht om goed door te kunnen slapen. Als na 4 uur slapen (vooral om lichamelijk te herstellen) deze prikkelpoort niet helemaal goed dicht is, komt er een prikkel binnen: BOEM. Een signaal en je gedachten  gaan door die ene prikkel als eekhoorns heen en weer in je hoofd. Je bent wakker. Te actief om weer in slaap te vallen. 

Aha dat gebeurt er dus. Ik vond het verhelderend. 

Dan is de vraag wat je er aan kunt doen?  Hoe krijg ik die poort dicht? Hij geeft veel tips en mocht jij je herkennen in het slecht slapen (ook vertelt hij over hoe je beter inslaapt). Ik raad je van harte aan om de podcast te beluisteren via spotify en ook is hij te zien en te horen op deze link:

https://thijslindhout.nl/intens-202-verbeter-je-leven-door-beter-te-slapen-met-floris-wouterson/

De tips die voor mij werkten gingen over een avondritueel en ademhaling. Over dat laatste leerde ik ook iets nieuws. Want ik wist wel dat veel mensen verkeerd ademhalen. Ik dacht altijd dat ik goed diep ademhaalde. Maar ook dat blijkt anders te zijn. Ik haal te diep adem. Floris vertelt over een russische wetenschapper diThijs vult hem aan met de opmerking dat je beter ademhaalt als je probeert je voor te stellen dat je je longen van onder tot boven vult met lucht als je inademt. 

Dit laatste ben ik meteen gaan toepassen. Overdag let ik er op, ik adem meerdere malen waarbij ik visualiseer dat mijn longen zich van onder naar boven vullen. Ook als ik s `nachts wakker word. Ik geloof het zelf eigenlijk niet: ik val weer in slaap! 

Hoe heerlijk om weer beter te slapen. Bevrijdend zelfs. Net als dieren een winterslaap te kunnen doen. Zo voelt het. 

Ik wens jou fijne dagen met een heerlijk zacht bed om uit te rusten, te slapen en te dromen van mooie reizen,  feestjes waarbij we samen dansen en dikke knuffels van dierbaren. 

Welterusten en slaap zacht,
Marian.

Ervaringen uit het Bos

mijn coachee vertelt:

Wat was de reden voor je deelname aan het individuele wandelcoachtraject: Het Boskantoor? Kun je een voorbeeld noemen waaruit blijkt wat je lastig vond? 

Ik was op zoek naar een coach waar ik zo nu en dan gesprekken mee kan voeren. Ik ben erfelijk belast met depressies. Dit al vanaf mijn 18de. Het ging na een therapie van 3 jaar weer goed en dat wilde ik zo houden. Heb meerdere keren weer korte trajecten therapie gehad. Als ik kleine terug valletjes had. Maar ben het beu m om de zoveel jaar toch weer te merken dat ik afglij en weer  hulp nodig heb. Ik dacht dat met een coach gewoon bij te houden. Iemand die me helpt mijn gedachten positief te houden. Inmiddels al geleerd bij jou om aardig voor mezelf te zijn, dat ik er mag zijn, ook mijn imperfecties heb maar dat oké is.

Had je eventueel een twijfel voor je startte, wat voor gedachten had je om de training wellicht niet te volgen?

Ik vind de kosten hoog. Ik werk 22 uur en wordt aangevuld met toeslagen. Heb geen ruim budget. En in het begin de twijfel of je na het traject van 4 weken dan wel door kan coachen.

Wat ontdekte je tijdens de wandelingen?’

Hoe het me helpt ‘lichter’ te worden. Het ondersteund mij bij mij gedachten. Het is als het ware een stok achter de deur om zo nu en dan even stil te staan bij mezelf, mijn vaardigheden die ik in het verleden bij alle therapie al geleerd heb te blijven toe passen en zo het dagelijks leven goed aan te kunnen.

En wat nog meer? 

Geen kans krijgen om slecht over mezelf te gaan denken, de lat te hoog te leggen, imperfecties te accepteren.

Wat pas je toe in jouw leven? 

Het beeld van de bloemen. De dichte knop,  het bloemetje dat aan het open gaan was en de bloem die helemaal open stond. En dat in een mooie vrolijke frisse mooie gele kleur. Daarnaast de mooie berk die ik uitzocht met die ene door tak. Die maakte de boom imperfect maar niet minder mooi. Probeer de lat minder hoog te leggen.

Wat vond je van mij als wandelcoach? 

Straalt rust uit. Stelt juiste vragen. Praat gemakkelijk. Weet het goed samen te vatten wat ik vertel. Fijn die mailtjes na de wandeling om dingen nog eens terug te lezen.

Wat voor werk doe je? Persoonlijk begeleider in de gehandicaptenzorg